Double exposure

01.12.2023



Innostuin luovasta valokuvauksesta reilu vuosi sitten. Valokuvaushan on ilmaisumuoto ja taidetta, jossa lopputulokseen vaikuttavat tekijän visuaalinen näkemys sekä käytetty tekniikka. Opiskeltuani valokuvauksen lainalaisuuksia vuosia, minua alkoi kiehtoa saada nähdä mitä niiden ulkopuolelta voisi löytyä.


Kävin ennen yritystoiminnan sekä opintojen aloittamista kansalaisopistolla valokuvauskurssia. Meillä oli aivan ihana porukka siellä! Tällä kurssilla ensimmäisen kerran tutustuin ja kokeilin päällekkäisvalotusta eli double exposurea. Silloin se ei vielä varsinaisesti sytyttänyt, mutta jäi kuitenkin muhimaan jonnekin taka-alalle.


Nyt, vuosia tuon jälkeen, tämä luova valokuvaus ja sen tekniikat alkoivat yhtäkkiä kiinnostaa yhä enemmän ja upposin täysillä taiteellisen, luovan valokuvauksen maailmaan. Kaikki valokuvauksen säännöt alkoivat puuduttaa ja kaipasin irrottelua. Sisäinen taiteilijani heräsi ja on aivan liekeissä tästä kaikesta.


Double exposure on siis päällekkäisvalotus-tekniikka, jossa kaksi tai useampi kuva yhdistetään yhdeksi kuvaksi, eli kuva valotetaan useampaan kertaan. Yhdistettävien kuvien määrä riippuu kamerasta, omassani maksimimäärä on 9 kuvaa. Valitettavasti minun kamerassani ei pysty vaikuttamaan kuvien yhdistämistapaan, eikä myöskään voi yhdistää uutta kuvaa johonkin jo muistikortilla olevaan kuvaan. Tekniikkaa voi kuitenkin harjoitella ja toteuttaa niissä puitteissa mitä oma kamera tarjoaa, ja suosittelen lämpimästi tutustumaan siihen oman kameran ominaisuuksiin tältäkin osin.


Mikäli kamerasta ei löydy tätä toimintoa, voi päällekkäisvalotusta tehdä myös kuvankäsittelyllä Photoshopissa. Tämä on sinänsä monipuolisempi vaihtoehto, että Photoshopissa voit valita yhdistettävät kuvat mistä tahansa tietokoneeltasi tai muistikortilta, sekä myös muokata niitä rajattomasti. Tätä mahdollisuutta ei ole kamerassa, vaan kamera tekee yhdistämisen automaattisesti. Netistä löydät hyvinkin yksityiskohtaisia ohjeita siihen, kuinka kokeilla tätä tekniikkaa Photoshopissa, joten en selitä sitä tähän blogiin.


Olen itse tähän mennessä tehnyt double exposure-kuvani pääosin suoraan kamerassa. Minusta se on kiehtovaa, sillä joka kerta lopputulos yllättää ja opin myös jatkuvasti lisää tästä tekniikasta käyttämällä sitä suoraan kamerassa. Päällekkäisvalotusta voi käyttää muotokuvaukseen, hääkuvaukseen, luontokuvaukseen ja vaikkapa yrityskuvaukseen, tuomaan taiteellista twistiä ja tunnelmaa.


Valokuvaaminen saa olla luovuudella leikittelyä ja uuden etsimistä. Luova valokuvaus on tuonut minulle loistavan väylän testata omia rajojani valokuvaajana, etsiä omia taiteellisia linjoja sekä ilmaisukeinoja. Siitäkin huolimatta, että rakastaa valokuvaamista todella, se voi alkaa maistua puulta jos siihen turtuu. Silloin huomaa, että luovuus alkaa tökkiä, ideoita ei synny ja kameraan on vaikea tarttua. Näitäkin vaiheita minulla on ollut tällä uralla. Luova valokuvaus sytytti kuitenkin uutta liekkiä tähän omaan tekemiseen.


Muutama vinkki sinulle, joka haluat lähteä kokeilemaan double exposure -kuvia:



Näytän muutaman esimerkin.


Tässä kuvassa on kuvattu ensimmäiseen ruutuun tyttö vasten taivasta eli hän on ns. valkoisella taustalla. Toiseen kuvaan kuvasin koivun samalla tavalla, taivasta vasten. Ne yhdistyivät kauniisti kuvaksi, jossa näkyvälle koivulle oksineen tytön profiili antaa raamit.




Tämä toinen kuva on kuvattu metsän keskellä. Kuvasin ensimmäisen ruudun ihan tavallisena muotokuvana tytöstä metsässä, tarkistin valon suunnan ja asettelin hänet siten, ettei puiden oksat osu häneen. Toisen ruudun kuvasin puiden oksista ja lehdistä siten, että ne tulisivat kuvan oikeasta reunasta reunustamaan tyttöä ja se kohta, jossa tyttö taas olisi, olisi osittain tyhjää tässä toisessa ruudussa. Olen tyytyväinen lopputulokseen, sillä minusta puun oksat ja lehdet, joilla on vesipisaroita, kehystävät tyttöä kauniisti ja sulautuvat kuvassa yhdeksi elementiksi tytön kanssa.



Kolmas kuva on kuvattu samalla periaatteella kuin edellinen, eli kuvasin ensin lähikuvan tytön kasvoista ja sen jälkeen otin kuvan saniaisesta, mielessäni sommitellen sen siten, että se asettuu tytön kasvoille kauniisti. Tämä vaatii sitä, että painan mieleeni hyvin tarkasti sen ensimmäisen ruudun ja sen sommittelun, jotta muistan toista ruutua ottaessani missä on mitäkin ja mikä tulee näkymään missäkin.



Neljäs kuva on puhtaasti testailua, että miltä tällainen kuva näyttäisi. Jälleen lähikuvaa tytön kasvoista ja toisessa ruudussa lähikuvaa haavanlehdestä. Tämä oli hauska kokeilu ja lopputulos on minusta mielenkiintoinen. Tällaistakin voi päällekkäisvalotuksella tehdä ja tämä voi toimia oikein hyvin monenlaisissa kuvauksissa!



Tässä vielä kuvaa heinistä päällekkäisvalotuksella. Otin vain pari samankaltaista kuvaa ja ne yhdistyivät tällaisiksi omaan silmään kivannäköiseksi ruuduksi. Tämä tuo perinteisiin luontokuviin mukavaa eloa ja vaihtelua!




Olen itsekin vasta pari vuotta tätä tekniikka harjoitellut ja kokeillut, lähinnä omiin projekteihin. 

Odotan innolla, että pääsen tekemään tätä myös teille, osana kuvauselämyksiä. Ehkäpä näistä tulisi ihan oma kuvauselämys, sinulle, joka pidät taiteellisesta kädenjäljestä.


Jos tästä heräsi kysymyksiä niin minulle voi aina laittaa viestiä, juttelen valokuvauksesta hyvin mielelläni ja autan sekä neuvon eteenpäin jos suinkin vain osaan 🙂


Ihanaa päivää sinulle!


<3 Laura